Social Impact Banking reprezinta angajamentul UniCredit de a construi o societate mai echitabila si mai inclusiva. Scopul acestui program este de a identifica, finanta si promova oameni si afaceri care au un impact social pozitiv. A ajuta dezvoltarea comunitatilor in care suntem prezenti este o piatra de temelie a misiunii noastre ca Banca.
Aceasta abordare urmareste sa genereze atat beneficii economice, cat si beneficii mai largi la nivel de societate. Pe langa furnizarea de credite proiectelor si organizatiilor care sunt in general excluse din accesarea unor produse si servicii bancare, SIB ofera grupului UniCredit ocazia de a impartasi expertiza financiara si de afaceri prin programe educationale dedicate micro-antreprenorilor, afacerilor sociale, grupurilor vulnerabile sau dezavantajate, inclusiv tinerilor, batranilor si altor categorii aflate in situatii de risc de excluziune sociala.
Ca urmare a derularii cu succes a primului an de operatiuni din Italia, cu 72,9 milioane de euro finantari de proiecte sociale aprobate, UniCredit a extins platforma gradual pe alte piete ale grupului in 2019, inclusiv: Romania, Germania, Austria, Serbia, Croatia, Ungaria, Bulgaria, Turcia, Cehia, Slovacia si Bosnia si Hertegovina.
Ambitia noastra este de a participa la atingerea Obiectivelor de dezvoltare durabila (Sustainable Development Goals) ale Natiunilor Unite. In special, am ales sa ne concentram pe promovarea educatiei de calitate, a egalitatii de gen, pe sustinerea crearii de locuri de munca, cresterea economica si reducerea inegalitatii.
Nu suntem singuri pe drumul catre atingerea acestor obiective, ne sunt alaturi parteneri cu idei similare, care ne impartasesc viziunea. In plus, implicarea angajatilor UniCredit este o componenta importanta in realizarea actiunilor din cadrul SIB, care sprijina construirea unor retele valoroase in comunitatile in care banca opereaza.
Acestea aduc oamenii impreuna pentru a impartasi experiente pozitive si pentru a creste notorietatea proiectelor relevante, cu scopul de a creste potentialul impact al acestora. SIB va implica si monitorizarea si masurarea rezultatelor, care este esentiala pentru a asigura o crestere sustenabila atat a proiectelor sponsorizate, cat si a randamentului investitiilor facute de banca. Obiectivul este de a masura nu doar impactul direct, ci si efectele pozitive indirecte ale proiectelor sustinute pentru bunastarea sociala si economica a comunitatilor in care UniCredit este prezenta.
Concepte-cheie
MENTINEREA UNEI RELATII DE INCREDERE
Dezvoltam relatii pe termen lung cu afacerile pe care le sprijinim si cu partenerii nostri.
MASURAREA REZULTATELOR
Ajutam organizatiile care merita sa se dezvolte, cele care ar trebui sa fie o inspiratie pentru ceilalti. Acesta este motivul pentru care consideram ca monitorizarea si masurarea rezultatelor si a impactului social este esentiala pentru cresterea proiectelor pe care le sustinem.
GENERAREA DE IMPACT SOCIAL
Sustinem initiative care genereaza un impact social pozitiv asupra oamenilor si comunitatii. Ii ajutam sa isi atinga obiectivele, oferind nu numai suport financiar, ci si retele de expertiza si suport. Facand acest lucru, ne putem consolida legaturile cu comunitatile in care ne desfasuram activitatea.
Abordarea noastra
Oferim finantare, expertiza si retele pentru proiecte si oameni care se incadreaza in categoriile enumerate mai sus, pastrand o abordare deschisa la nevoile si ideile externe pentru a incuraja un proces de crestere care functioneaza in ambele moduri.
Cum sustinem initiativele sociale
FINANTARE
Finantam proiecte si organizatii care sunt altfel excluse de produsele bancare traditionale si intreprinderile sociale care au un impact pozitiv asupra societatii.
OFERIM EXPERTIZA NOASTRA
Impartasim experienta noastra financiara si sustinem organizatiile in cresterea lor, pentru a le ajuta sa faca ceea ce fac, mai bine.
DEZVOLTAM RETELE
Construim retele care unesc diversi actori din comunitate, impartasim experiente pozitive si promovam cele mai bune initiative pentru a le ajuta sa aiba un impact mai mare.
UniCredit este de mult timp implicat intr-un numar mare de initiative sociale. Lansarea programului Banking cu impact social marcheaza o crestere semnificativa a nivelului nostru de angajament, trei domenii de actiune conducand la obiectivul final de a avea un impact social pozitiv in comunitatile in care suntem prezenti:
Sustinem afaceri si organizatii non-profit care genereaza impact clar, real si masurabil pentru comunitate. Pe langa imprumuturi, oferim suport prin educatie financiara, impartasind povesti de succes si contribuim la o mai mare vizibilitate a acestora.
Rasplatim proiecte care demonstreaza un impact social clar prin beneficii financiare (granturi, rate de dobanda mai mici, etc.) si servicii suplimentare (mentorat, training, etc., ca parte a unei abordari tip plata pentru succes.
Finantarea de impact este un credit pe termen mediu-lung pentru proiecte si activitati care – pe langa beneficiul economic – au ca obiectiv generarea unui impact social pozitiv si masurabil si aici se pot incadra:
Companii cu orientare pe profit, care urmaresc in mod intentionat un obiectiv social pozitiv si masurabil
Companii non-profit care, chiar dezvoltand produse si/sau servicii pentru uz intern si doar partial pentru piata, reinvestesc profiturile obtinute pentru realizarea obiectului de activitate a companiei. Acestea sunt in special companii cu focus pe activitati filantropice, de sanatate sociala, culturala, sport si cercetare, urmarind in general interese sociale prin activitatea lor.
Parteneriate intre companii din sectorul public si cel privat, ce urmaresc sa genereze un impact social pozitiv si masurabil, in care prevaleaza proprietatea privata si/sau modelul de guvernanta.
Initiativele independente ale companiilor din sectorul public (de exemplu, institutii detinute, controlate, guvernate de stat, regiuni sau municipalitati), chiar daca tintesc binele comun, nu pot fi considerate finantari de impact, pentru ca obiectivul finantarii de impact este sa stimuleze si sprijine, cu implicarea sectorului public, crearea unei piete dedicate, al carei obiectiv este de a livra impact social tangibil.
Intre principalele sectoare tinta, UniCredit Romania se concentreaza pe activitati si proiecte care actioneaza si livreaza impact social in urmatoarele domenii:
Sanatate si stare de bine (wellbeing)
Bunastare
Locuinṭe sociale
Training si Educatie
Conservarea si restaurarea mostenirii culturale si artistice, turismul social
Renovarea urbana a suburbiilor
Servicii de includere si reintegrare pe piata muncii a muncitorilor si persoanelor dezavantajate si vulnerabile
Alte sectoare pot fi de asemenea luate in considerare in masura in care produc impact social, dupa cum sunt acestea recunoscute de catre legislatia locala sau prin programele agentiilor supranationale care incurajeaza initiativele cu impact social. Totodata, tranzactiile individuale finantabile vor respecta criteriile de eligibilitate descrise mai jos. Tranzactiile care livreaza impact social in sectoare diferite de cele mai sus enumerate sunt conditionate de respectarea politicii de Social Impact Banking a Grupului UniCredit Bank.
Criteriile de eligibilite pentru evaluarea dimensiunii sociale:
Intentionalitatea – se refera la o investitie/ initiativa cu intentia de a genera rezultate sociale pozitive
Aditionalitatea - se refera la masura in care anumite rezultate sociale sunt produse ca urmare a activitatii/ proiectului finantat/e, care nu s-ar fi produs in absenta interventiei
Masurabilitatea – se refera la angajamentul partii finantate de a masura si raporta performanta sociala si progresul investitiei de impact finantate, asigurand transparenta si asumarea responsabilitatii asupra proiectului.
Sustenabilitatea Financiara – se refera la capacitatea initiativei/ companiei de a fi sustenabila economic si financiar. Cu alte cuvinte contrapartida trebuie sa aiba capacitatea de a genera suficient profit/ cash-flow derivand din business/ activitate, cat sa permita rambursarea datoriei.
Sustinem startul si cresterea intreprinderilor mici prin programe de microcredit, care combina accesul la finantare cu furnizarea abilitatilor si retelelor fundamentale de care au nevoie pentru crestere. Noul nostru program de microcreditare depaseste relatia comerciala normala dintre o banca si un client de afaceri. In schimb, isi propune sa creeze o retea de suport care leaga banca, partenerii si voluntarii, sustinandu-ne clientii prin intermediul unor programe de mentorat specifice.
Microcredit e un instrument de finantare pe termen scurt sau mediu-lung care nu depaseste suma de 25.000 EUR, avand ca scop incluziunea financiara si ajutand la formarea si dezvoltarea companiilor mici si microintreprinderilor. Spre deosebire de alte produse de finantare cu caracteristici similare, microcreditul, in contextul Social Impact Banking si conform prezentelor reguli, este un produs dedicat grupurilor de clienti care intampina dificultati in accesarea serviciilor de finantare traditionale.
Clientii carora li se adreseaza sunt firmele mici si microintreprinderile care sunt in risc de excludere financiara. Segmentul tinta precis este definit de catre fiecare banca pe baza pietei locale si a circumstantelor sociale, precum si a strategiei de business locale cu conditia ca firma finantata sa nu depaseasca 2 mil EUR rulaj anual sau active si sa aiba mai putin de 10 angajati. Produsul poate fi targetat catre categorii specifice, cum ar fi antreprenori femei, ferme familiale si start-up-uri sau alte categorii care la nivel de tara/regiune pot fi in situatie de risc de excludere financiara.
Data fiind natura incluziva a produsului, atunci cand e posibil si numai cu respectarea politicii de risc de credit aplicabile si utilizand in acelasi timp instrumente de hedging al riscului (de ex. garantii), produsele tip microcredit pot fi extinse catre categoriile cu risc crescut.
Oferta de produs
Valoarea unui singur credit nu va depasi 25.000 EUR
Scadenta maxima: 5 ani + perioada de gratie
Tip de produs: working capital line sau credit de investitii
Finantarea de tip microcredit este oferita la pret competitiv – la nivelul ofertei celor mai buni jucatori de pe piata locala. Nivelul de pret si instrumentele de configurare a pretului sunt administrate in intregime de banca locala.
Nu vor fi solicitate garantii reale clientilor, totusi banca ia in considerare solicitarea unei garantii externe pentru acest produs.
Caracteristici ne-financiare – includem in oferta servicii suplimentare nefinanciare care insotesc produsele microcredit dupa cum urmeaza:
- asistenta clientilor potentiali in pregatirea aplicatiei de credit si pe marginea planului economic si financiar, mizand cu precadere pe sprijinul complementar al unor terte parti ca parteneri, voluntari, asociatii etc. Sprijinul tertilor e pe baza de voluntariat, nu trebuie remunerat de banca sau de catre client.
- sprijin complementar catre client in perioada post utilizare pentru faza de dezvoltare si consolidare a initiative finantate (de ex. Servicii complementare, tutorial, traininguri pe aspecte de management etc.)
Modelul serviciului
Parteneriate
Banca se poate folosi de parteneriate cu organizatii externe de incredere care impartasesc misiunea incluziva a initiativei Social Impact Banking pentru accesarea grupului tinta si furnizarea de suport nefinanciar (inclusiv dar fara a se limita la ajutor in intocmirea aplicatiei de credit si/sau pregatirea business plan-ului). Acestea pot include centre sociale sau de inovare, organizarea de retele de business, cooperative, organizatii non-profit publice sau private.
Sprijinul dat de parteneri sau terti e pe baza de voluntariat si nu trebuie remunerat de banca. Orice serviciu care se doreste a fi platit de catre client trebuie agreat si formalizat in prealabil intre partener si banca.
Sprijin din partea voluntarilor Social Impact Banking
Avand in vedere presupusa vulnerabilitate a microintreprinderilor si a competentelor lor, modelul serviciului poate include sprijin gratuit oferit de voluntari in prestarea serviciilor financiare sau alte expertize specializate in perioada post-utilizare.
Promovam educatia financiara ca o modalitate de sustinere a micro-intreprinderilor si a intreprinderilor sociale in momentul in care se infiinteaza. Investitiile noastre vizeaza si sprijina grupurile vulnerabile, in special tinerii si cei cu risc de excludere, prin crearea unei mai bune constientizari financiare pentru a permite includerea lor.
Investim in programe nationale pentru a ajuta studentii la locuri de munca, oferind educatie financiara si pregatire antreprenoriala.
Prin educatie financiara, structura de Social Impact Banking a UniCredit se foloseste de competentele sale de baza pentru promovarea educatiei financiare si pentru sprijinul dezvoltarii micro-afacerilor si intreprinderilor sociale, asigurarii de locuri de munca pentru tineri si favorizarea incluziunii persoanelor sau grupurilor vulnerabile.
Beneficiari:
a) elevi/ studenti
b) persoane fizice vulnerabile in risc de excludere sociala (de ex. imigranti, reprezentanti de minoritati religioase sau grupuri etnice, persoane cu dizabilitati fizice sau fiziologice, victime ale violentei sau ale abuzurilor de droguri, detinuti sau fosti detinuti etc.)
c) microintreprinderi sau intreprinderi sociale sau in general companii considerate vulnerabile ca nivel de maturitate sau de pregatire necesara pentru a mentine finantele companiei si a-i asigura durabilitatea, de ex. startup-uri, intreprinderi sociale, mici ferme de familie, microafaceri conduse de grupuri dezavantajate, micro-antreprenori femei etc.
Programele educationale UniCredit Bank
Academia Mintilor Creative
Este programul de educatie financiara si antreprenoriala al UniCredit Bank, care a inceput acum trei ani si a avut deja 11 editii in Bucuresti, Cluj, Timisoara si Iasi, iar recent s-a extins la nivel national, prin digitalizarea cursurilor. Academia este o scoala in care mentorii sunt practicieni cu multi ani de business in spate, antreprenori cu gandire creativa, care dau cursantilor sfaturi bazate pe experienta lor.
Alaturi de Barometrul Mintilor Creative (prima cercetare din Romania asupra obstacolelor si perspectivelor antreprenorilor creativi), Miercurea Mintilor Creative (primul festival de shopping si socializare dedicate afacerilor creative), Ghidul 24/7 si Pachetul Creativ, acesta face parte din platforma UniCredit Bank de sustinere a micro-antreprenorilor din Romania.
Mai multe informatii despre Academia Mintilor Creative si programul cursurilor, aici.
Start Major
Programul de educatie financiara si pentru cariera initiat de UniCredit Bank isi propune sa pregateasca elevii din invatamantul profesional si tehnic pentru independenta. In cele doua editii ale sale, Start Major a adus la cursuri peste 2000 de elevi din 33 de licee tehnologice din Bucuresti, judetele Cluj si Iasi.
Programul este menit sa le creasca elevilor sansele pentru independenta financiara si succes in cariera, odata ce acestia implinesc 18 ani. Pentru ca ei sa obtina mai usor banii de care au nevoie, facand ceea ce le place, si sa isi administreze banii in mod responsabil.
Discutam cu elevii de liceu despre cum pot obtine mai usor un job, ce anume trebuie sa stie pentru a-si putea dezvolta propria afacere, dar si cum pot folosi resursele financiare disponibile in mod eficient.
Start Major este special gandit pentru elevii din invatamantul profesional si tehnic, care isi doresc sa ia cele mai bune decizii financiare si sa isi inceapa cariera dupa absolvirea liceului. Este locul unde educatia se pliaza pe nevoile lor, unde elevii devin parte a procesului de invatare si unde pot sta fata in fata cu specialisti pregatiti sa ii ajute in drumul spre independenta.
Start Major a debutat ca un program de educatie in offline, la clasa, pe care l-am digitalizat din dorinta de a fi in continuare aproape de elevii, in conditii de siguranta. A doua editie a fost dezvoltata integral online, in parteneriat cu Asociatia The Social Incubator.
Mai multe informatii despre Start Major, aici.